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- W2016912437 abstract "A pregnant woman was referred for post-operative radiotherapy of a malignant schwannoma in the head and neck region. A best-treatment plan was devised in order to minimize the fetal dose. The fetal dose resulting from radiological examinations was determined according to international protocols, that resulting from radiotherapy was calculated according to Recommendation 36 of the American Association of Physicists in Medicine (AAPM) Task Group. Pre-treatment dosimetry was performed with an anthropomorphic phantom. Several alternative treatment plans were evaluated. The use of a multileaf collimator (MLC) and a virtual wedge (VW) was compared to cerrobend blocks (CB) and physical wedge (PW). In-vivo dosimetry was performed using a vaginal probe containing thermoluminescent dosimeters (TLD). The total fetal dose resulting from diagnostic and radiotherapy procedures was estimated to be 36 mGy. The technique based on MLC and VW was elected for patient treatment. Measurements for this configuration resulted in a fetal dose reduction of 82%. The shielding of the patient's abdomen further reduced the fetal dose by 42%. The use of VW and MLC for the treatment of a pregnant woman is highly recommended. Each case should be individually studied with pre-treatment and in-vivo dosimetry. Eine schwangere Frau mit einem bösartigen Schwannom im Kopf-Hals-Bereich wurde einer postoperativen Strahlentherapie zugewiesen. Ein Behandlungsplan zur Minimierung der Dosis am Fetus wurde erarbeitet. Die Dosis am Fetus als Folge der radiologischen Untersuchungen wurde nach internationalen Protokollen bestimmt. Die fetale Dosis, die von der Strahlentherapie stammt, wurde nach der Empfehlung Nr. 36 der Amerikanischen Gesellschaft für Medizinische Physik (AAPM) berechnet. Die Dosimetrie erfolgte vor der Behandlung an einem anthropomorphen Phantom. Mehrere alternative Bestrahlungspläne wurden verglichen. Der Anwendung von Lamellenkollimator (MLC) und virtuellem Keilfilter (VW) wurden Blöcke aus Cerrobend (CB) und physikalischer Keilfilter (PB) gegenübergestellt. Die In-vivo-Dosimetrie wurde mit Thermolumineszenz-Dosimetern im Vaginalapplikator durchgeführt. Die gesamte fetale Dosis der diagnostischen Untersuchungen und der Strahlentherapie wurde zu 36 mGy abgeschätzt. Zur Behandlung der Patientin wurde die Technik mit MLC und VW verwendet. Die Messungen für diese Technik ergaben eine Reduktion der Dosis am Fetus um 82% im Vergleich zur Verwendung von Blöcken und Keilfiltern. Eine Abschirmung des Abdomens verringerte die fetale Dosis zusätzlich um 42%. Die Verwendung von MLC und VW bei der Bestrahlung einer schwangeren Patientin wird ausdrücklich empfohlen. Jeder Fall muss individuell durch Messungen vor der Therapie und In-vivo-Dosimetrie untersucht werden." @default.
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- W2016912437 date "2004-01-01" @default.
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- W2016912437 title "Fetal dose reduction in head and neck radiotherapy of a pregnant woman" @default.
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- W2016912437 doi "https://doi.org/10.1078/0939-3889-00215" @default.
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