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- W2954555178 abstract "Approximately 10% of patients exhibit a residual pleural space after anatomical lung resection. The most common causes are related to interstitial lung diseases associated with reduced compliance and air leaks. If no complication occurs by the end of the 4th week, an uncomplicated course (absorption of air) can be expected. In the event of pleural space infection and/or bronchopleural fistula, there is a risk of aspiration, with the development of life-threatening pneumonia. In such cases, surgical treatment is indicated. The choice of surgical procedure is an individual decision, whereby the general condition, coexisting diseases, patient's mobility and motivation, pulmonary function, the lung tissue quality, the underlying disease with its prognosis and local as well as systemic effects of the pleural space infection must be taken into account. For the surgical therapy of the residual pleural space, the following methods are available: pleural drainage, pneumoperitoneum, pleura tent, lung decortication, space filling muscle transposition, thoracoplasty, thoracostomy, or combined procedures. Pleural drainage and decortication require an expandable lung. Postpneumonectomy empyema poses a particular challenge. To avoid a pleural space in cases of high risk conditions, prophylactic measures (pleural tent, pneumoperitoneum, N. phrenicus blockage) can already be performed during initial intervention.Bei ca. 10% der Patienten kommt es nach anatomischer Lungenresektion zu einer pleuralen Residualhöhle. Die häufigsten Ursachen sind die Lungenparenchymerkrankung mit verminderter Compliance und die Luftfistel. Tritt bis zum Ende der 4. Woche keine Komplikation auf, ist mit einem unkomplizierten Verlauf (Resorption der Luft) zu rechnen. Bei einer Infektion der Höhle und einer bronchopleuralen Fistel besteht die Gefahr der inneren Aspiration mit Ausbildung einer lebensbedrohlichen Pneumonie. In diesen Fällen ist ein operatives Vorgehen indiziert. Die Wahl des operativen Verfahrens ist eine individuelle Entscheidung, wobei der Allgemeinzustand, Nebenerkrankungen, die Mobilität und Motivation des Patienten, die respiratorische Funktion, die Qualität des Lungengewebes, das Grundleiden sowie dessen Prognose und lokale wie auch systemische Auswirkungen der chronischen Höhleninfektion berücksichtigt werden müssen. Für die operative Therapie einer pleuralen Residualhöhle stehen folgende Verfahren zur Verfügung: Pleuradrainage, Pneumoperitoneum, Pleurazelt, Dekortikation der Lunge, Muskeltransposition, Thorakoplastik, Thorakostoma, Kombinationsverfahren. Die Drainage- oder Dekortikationsverfahren setzen eine ausdehnungsfähige Restlunge voraus. Eine besondere Herausforderung stellt das Postpneumonektomieempyem dar. Zur Vermeidung einer pleuralen Residualhöhle können bereits beim Ersteingriff prophylaktische Maßnahmen (Pleurazelt, Pneumoperitoneum, N.-phrenicus-Blockade) erfolgen." @default.
- W2954555178 created "2019-07-12" @default.
- W2954555178 creator A5018307243 @default.
- W2954555178 date "2019-06-27" @default.
- W2954555178 modified "2023-10-16" @default.
- W2954555178 title "Die pleurale Residualhöhle nach Lungenresektion" @default.
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- W2954555178 cites W1964898067 @default.
- W2954555178 cites W1970814430 @default.
- W2954555178 cites W1973130615 @default.
- W2954555178 cites W1983431711 @default.
- W2954555178 cites W1984278033 @default.
- W2954555178 cites W2004032266 @default.
- W2954555178 cites W2010012177 @default.
- W2954555178 cites W2014320436 @default.
- W2954555178 cites W2026298436 @default.
- W2954555178 cites W2028878782 @default.
- W2954555178 cites W2032628652 @default.
- W2954555178 cites W2037717898 @default.
- W2954555178 cites W2038217140 @default.
- W2954555178 cites W2038493374 @default.
- W2954555178 cites W2049726125 @default.
- W2954555178 cites W2054105648 @default.
- W2954555178 cites W2065018681 @default.
- W2954555178 cites W2065146788 @default.
- W2954555178 cites W2065801003 @default.
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- W2954555178 cites W2104771834 @default.
- W2954555178 cites W2114418263 @default.
- W2954555178 cites W2120609958 @default.
- W2954555178 cites W2124292806 @default.
- W2954555178 cites W2141862202 @default.
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- W2954555178 cites W2410161548 @default.
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- W2954555178 cites W2474494316 @default.
- W2954555178 cites W2537013750 @default.
- W2954555178 cites W2574023990 @default.
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- W2954555178 cites W2738391869 @default.
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- W2954555178 doi "https://doi.org/10.1055/a-0896-8748" @default.
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