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- W3091418135 abstract "Diagnosis of pulmonary embolism using V/P-SPECT may include the application of advanced image-processing techniques to identify V/P-mismatches. Aim of this study was to evaluate the benefit in clinical decision making in the diagnosis of pulmonary embolism.by whether adding to conventional reading a software that automatically calculates and visualizes the ventilation/perfusion-quotient pixel by pixel. 63 consecutive patients with a clinical suspicion of PE who underwent V/P-SPECT were included in this retrospective study. Images were randomly ordered both for standard as well as for software-assisted reading using V/P-quotients. Studies were read independently by 2 experienced and 2 inexperienced raters. Diagnostic performance and observer agreement of all readers and both reading methods were determined. Expert observers consistently achieved a high diagnostic accuracy both in conventional as well as in software-assisted reporting (sensitivity: 0.94 vs. 0.94, specificity: 0.96 vs. 0.97, LR+: 17.32 vs. 28.86, LR- stayed constant at 0.06). For inexperienced readers, diagnostic performance improved: sensitivity raised from 0.74 to 0.85 and specificity from 0.86 to 0.95, LR+ raised from 5.20 to 15.69, LR- decreased from 0.31 to 0.16. Inter-rater reliability (Fleiss' κ) improved from 0.63 to 0.86 by using V/P quotient. Benefit from a software-tool that calculates V/P-ratio automatically is only small when used by experienced physicians If inexperienced readers use the software, the diagnostic accuracy increases. Images generated by automated calculation of V/P-mismatches are easy to read and their use might help to standardize and objectify interpretation of V/P-SPECT in the diagnosis of PE.ZIEL: Die Diagnostik der Lungenembolie mittels V/P-SPECT kann durch bildverarbeitende Techniken zur Identifizierung von V/P-Mismatches unterstützt werden. Ziel dieser Studie war es zu beurteilen, ob die Nutzung einer semiautomatisierten Software, die den Ventilations-/Perfusions-Quotienten berechnet und visualisiert, einen Zusatznutzen hinsichtlich der diagnostischen Genauigkeit bringt. 63 konsekutive Patienten, die eine V/P-SPECT wegen des klinischen Verdachts einer PE erhielten, wurden in die retrospektive Studie eingeschlossen. Die Datensätze wurden randomisiert und von je 2 erfahrenen und unerfahrenen Befundern nach konventioneller Methode sowie unter zusätzlicher Anwendung des V/P-Quotienten befundet. Die diagnostische Performance und das Maß der Übereinstimmung aller 4 Befunder wurde für beide Befundungsmethoden verglichen. Erfahrene Befunder erreichten eine hohe Genauigkeit in der Befundung, sowohl mittels der konventionellen Methode als auch unter zusätzlicher Nutzung des V/P-Quotienten (Sensitivität: 0,94 vs. 0,94; Spezifität: 0,96 vs. 0,97; LR+ 17,32 vs. 28,86; die LR– blieb konstant bei 0,06). In der Gruppe der unerfahrenen Befunder zeigte sich hingegen eine deutliche Verbesserung der diagnostischen Genauigkeit (Sensitivität 0,74 vs. 0,85; Spezifität 0,86 vs. 0,95; LR+ 5,20 vs. 15,69; LR– 0,31 vs. 0,16) und das Maß der Übereinstimmung aller Befunder (Fleiss‘ κ) verbesserte sich von 0,63 auf 0,86, wenn der V/P-Quotient hinzugezogen wurde. Erfahrene Ärzte profitieren nicht von der zusätzlichen Nutzung des V/P-Quotienten. Angewendet durch unerfahrene Befunder erhöht sich hingegen die diagnostische Genauigkeit. Die Bilder des V/P-Quotienten sind einfach zu interpretieren und können helfen, die Interpretation der V/P-SPECT bei der Diagnose der PE zu standardisieren und zu objektivieren." @default.
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- W3091418135 date "2020-09-29" @default.
- W3091418135 modified "2023-10-17" @default.
- W3091418135 title "Semi-automated Analysis of Ventilation-Perfusion Single-Photon Emission Tomography in the Diagnosis of Pulmonary Embolism – Does it add extra value?" @default.
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- W3091418135 doi "https://doi.org/10.1055/a-1253-7951" @default.
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