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- W3157990000 abstract "Due to the underlying disease and immunosuppressive treatment, pediatric patients with rheumatic diseases are at increased risk for (long distance) travel-related health problems. A pretravel comprehensive consultation is therefore strongly recommended. Whether a child with rheumatic disease is sufficiently fit for travel essentially depends on the disease activity, the age of the child and the intended travel destination. Depending on the level of immunosuppression, the risks for this patient group include (travel-related) infections and the possibility of disease activity flares. Of particular importance is adequate exposure prevention: standard vaccinations should be updated and indications for travel vaccinations evaluated in advance of travelling. In this context, potential contraindications, especially for live vaccines, in the case of specific immunosuppressive treatment should be considered. In the event of travel to malaria endemic areas, the necessity for chemoprophylaxis or stand-by medication must be evaluated but caution is needed regarding potential drug interactions. Detailed education about careful hand, food and contact hygiene is critical. Because photosensitivity may be increased in some rheumatic diseases and/or medications, UV protection is crucial. Barriers (clothes and mosquito nets) and age-appropriate chemical insect repellents should be used to prevent insect-borne diseases. Before start of travel, possibilities for on-site medical help in the event of disease deterioration and/or infection should be evaluated. This should be included in the assessment of the patient's ability to travel. Travelers with rheumatic disease should carry a first aid kit that includes both a sufficient supply of regular antirheumatic medication and supplemental medication in case of a disease flare. Storage conditions must be taken ínto account for some medications. Ultimately, the success of a journey depends on the planning from the perspective of the child with its specific needs.Für Kinder und Jugendliche mit rheumatischen Erkrankungen bestehen durch ihre Grunderkrankung und immunsuppressive Therapie auf (Fern‑)Reisen zusätzliche Risiken. Eine frühzeitige und umfassende Reiseberatung ist daher unbedingt zu empfehlen. Die Reisefähigkeit hängt im Wesentlichen von der Aktivität der Grunderkrankung, dem Alter des Kindes und der Art der Reise ab. Spezielle Risiken sind – in Abhängigkeit vom Grad der Immunsuppression – insbesondere ein erhöhtes Risiko für (reiseassoziierte) Infektionen und eine Aktivitätszunahme der Grunderkrankung. Größter Wert kommt der Durchführung einer adäquaten Expositionsprophylaxe zu: Grundimmunisierungen sollten aktualisiert sowie indizierte Reiseimpfungen durchgeführt werden. Allerdings müssen ggf. Einschränkungen durch die Immunsuppression beachtet werden. Bei Reisen in Malariaendemiegebiete muss die Notwendigkeit einer Chemoprophylaxe bzw. Stand-by-Medikation evaluiert werden. Dabei sind potenzielle Medikamentenwechselwirkungen zu bedenken. Gründlich aufgeklärt werden sollten die Familien über Regeln einer guten Nahrungsmittel‑, Hände- und Kontakthygiene. Aufgrund der Photosensibilität bei bestimmten rheumatischen Erkrankungen und Medikamenten ist unbedingt auf einen geeigneten Sonnenschutz zu achten. Zur Prophylaxe von Insektenstichen steht neben Barrieremaßnahmen eine Reihe auch für Kinder zugelassener Insektenrepellents zur Verfügung. Die Möglichkeiten adäquater medizinischer Versorgung vor Ort sollten vor Abreise geklärt sein und in die Beurteilung der Reisefähigkeit mit einfließen. Die übliche Reiseapotheke sollte um die antirheumatische Medikation erweitert werden. Hier müssen Lagerungsbestimmungen für einige Medikamente beachtet werden. Letztlich hängt der Erfolg einer Reise von der Planung aus Sicht des Kindes mit seinen spezifischen Bedürfnissen ab." @default.
- W3157990000 created "2021-05-10" @default.
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- W3157990000 date "2021-04-27" @default.
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- W3157990000 title "Reisen mit Kindern und Jugendlichen mit rheumatischen Erkrankungen" @default.
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