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- W3216781036 abstract "Estimating COVID-19 mortality is impeded by uncertainties in cause of death coding. In contrast, age-adjusted excess all-cause mortality is a robust indicator of how the COVID-19 pandemic impacts public health. However, in addition to COVID-19 deaths, excess mortality potentially also reflects indirect negative effects of public health measures aiming to contain the pandemic.The study examines whether excess mortality in Germany between January 2020 and July 2021 is consistent with fatalities attributed to COVID-19 or may be partially due to indirect effects of public health measures.Excess mortality trends for the period from January 2020 to July 2021 were checked for consistency with deaths attributed to COVID-19 in both the German federal states and districts of Rhineland-Palatinate. The expected monthly mortality rates were predicted based on data from 2015-2019, taking into account the population demographics, air temperature, seasonal influenza activity, and cyclic and long-term time trends RESULTS: COVID-19-attributed mortality was included in the 95% prediction uncertainty intervals for excess mortality in 232 of 304 (76.3%) month-state combinations and in 607 of 684 (88.7%) month-district combinations. The Spearman rank correlation between excess mortality and COVID-19-attributed mortality across federal states was 0.42 (95% confidence interval [0.31; 0.53]) and 0.21 (95% confidence interval [0.13; 0.29]) across districts.The good agreement of spatiotemporal excess mortality patterns with COVID-19 attributed mortality is consistent with the assumption that indirect adverse effects from public health interventions to contain the COVID-19 pandemic did not substantially contribute to excess mortality in Germany between January 2020 and July 2021.HINTERGRUND: Unsicherheiten in der Todesursachencodierung erschweren die Bestimmung der durch COVID-19 verursachten Mortalität. Dagegen ist die altersadjustierte Übersterblichkeit ein robuster Indikator für Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf die öffentliche Gesundheit. Die Übersterblichkeit spiegelt neben COVID-19-Sterbefällen aber potenziell auch negative Folgen der Maßnahmen zur Pandemieeindämmung wider.Diese Studie prüft, ob es in Deutschland von 01/2020 bis 07/2021 eine Übersterblichkeit gab, die nicht durch COVID-19 erklärbar ist, sondern für indirekte Effekte gesundheitspolitischer Maßnahmen auf die Mortalität spricht.Übersterblichkeitstrends im Zeitraum von 01/2020 bis 07/2021, jeweils in den Bundesländern sowie in den Kreisen von Rheinland-Pfalz, wurden auf Konsistenz mit COVID-19 zugeschriebenen Sterbefällen geprüft. Die erwarteten monatlichen Sterbefälle wurden auf Basis der Daten von 2015 bis 2019 vorhergesagt. Dabei wurden die Bevölkerungsstruktur, Lufttemperatur, saisonale Influenzaaktivität sowie zyklische und langfristige Zeittrends berücksichtigt.In 232/304 (76,3 %) Monat-Bundesland- bzw. in 607/684 (88,7 %) Monat-Kreis-Kombinationen lag die COVID-19 zugeschriebene Mortalität innerhalb der 95 %-Vorhersageintervalle für die Übersterblichkeit. Die Rangkorrelation zwischen Übersterblichkeit und COVID-19-attribuierter Mortalität betrug für die Bundesländer 0,42 (95 %-Konfidenzintervall [0,31; 0,53]) und für die Kreise 0,21 (95 %-Konfidenzintervall [0,13; 0,29]).Die gute Übereinstimmung der räumlich-zeitlichen Übersterblichkeitsmuster mit den COVID-19 zugeschriebenen Sterbefällen ist konsistent mit der Annahme, dass die Maßnahmen zur Eindämmung der COVID-19-Pandemie zwischen 01/2020 und 07/2021 nicht wesentlich zur Übersterblichkeit in Deutschland beigetragen haben." @default.
- W3216781036 created "2021-12-06" @default.
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- W3216781036 date "2021-12-04" @default.
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- W3216781036 title "Erklärbarkeit der altersadjustierten Übersterblichkeit mit den COVID-19-attribuierten Sterbefällen von Januar 2020 bis Juli 2021" @default.
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- W3216781036 doi "https://doi.org/10.1007/s00103-021-03465-z" @default.
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